منطق بولین
منطق بولین برای ساخت شرط های دارای if پیچیده تر که بر روی بیش از یک شرط تاکید دارد استفاده می شود. منطق های بولین در پایتون شامل and ، or و not می باشد. اپراتور and دو مقدار را گرفته و پاسخ True را زمانی می سازد که شرط ها،هر دو صحیح باشند. در غیر اینصورت Flase را نشان خواهد داد.
>>> 1 == 1 and 2 == 2
True
>>> 1 == 1 and 2 == 3
False
>>> 1 != 1 and 2 == 2
False
>>> 2 < 1 and 3 > 6
False
اپراتور or نیز دو مقدار شرطی را گرفته و True را زمانی را نشان می دهد که هر یک از شرط های تعیین شده صحیح باشد و تنها در صورتی که هر دو شرط نا صحیح باشند False را نشان خواهد داد.
>>> 1 == 1 or 2 == 2
True
>>> 1 == 1 or 2 == 3
True
>>> 1 != 1 or 2 == 2
True
>>> 2 < 1 or 3 > 6
False
اپراتور not بر خلاف دیگر اپراتور ها تنها یک شرط را بررسی کرده و پاسخ را برعکس پاسخ خواهد داد. به عنوان مثال در صورتی که پاسخ مسئله ای True باشد آن را به False تغییر داده و پاسخ می دهد.
>>> not 1 == 1
False
>>> not 1 > 7
True
اولویت اپراتور ها
اولویت اپراتور ها در تمام زبان های برنامه نویسی از اهمیت خاصی برخوردار است. در واقع ایده اولیت اپراتور ها از محاسبات ریاضی نشأت می گیرد به طوری که هم مسائل ریاضی و هم اپراتور های برنامه نویسی را شامل می شود. قطعه کد زیر نسبت اولویت تساوی == را به دیگران نشان می دهد.
>>> False == False or True
True
>>> False == (False or True)
False
>>> (False == False) or True
True
لیست زیر نسبت اولویت اپراتور های پایتون از بالترین تا پایین ترین را نشان می دهد.
جدول اولویت ها
لیست زیر نسبت اولویت اپراتور های پایتون از بالاترین تا پایین ترین را نشان می دهد.
توضیحات | اپراتور |
---|---|
اپراتور توان | ** |
علائم اعداد مثبت و منفی و متمم | ~ + - |
ضرب ، تقسیم ، باقیمانده و مقسوم علیه صحیح | * / % // |
جمع و تفریق | + - |
شیفت به سمت راست و چپ | >> << |
به روش بیتی and | & |
در حالت عادی و بیتی or | ^ | |
علائم کوچکتر و بزرگتر و تساوی | <= < > >= |
علائم های بررسی تسوای | <> == != |
اپراتور های جایگاهی | = %= /= //= -= += *= **= |
اپراتور هویت | is is not |
اپراتور عضویت | in not in |
اپراتور منطقی | not and or |