dictionary در پایتون
Dictionaries ساختارهای داده مورد استفاده برای نمایش کلیدهای دلخواه به ارزش هستند. لیست ها را می توان به عنوان فرهنگ لغت با کلید های صحیح در یک محدوده خاص در نظر گرفت. Dictionaries را می توان به صورت مشابه با لیست ها، با استفاده از براکت های حاوی کلیدها، نشان داد. مثال:
ages = {"Dave": 24, "Mary": 42, "John": 58}
print(ages["Dave"])
print(ages["Mary"])
خروجی:
>>>
24
42
>>>
نکته:هر عنصری را در dictionary می توان به حالت keyLvalue نشان داد. تلاش برای باز کردن فهرست یک کلید که بخشی از dictionary نیست، KeyError را باز می کند. مثال:
primary = {
"red": [255, 0, 0],
"green": [0, 255, 0],
"blue": [0, 0, 255],
}
print(primary["red"])
print(primary["yellow"])
خروجی:
>>>
[255, 0, 0]
KeyError: 'yellow'
>>>
همانطور که می بینید، یک dictionary می تواند هر نوع داده را به عنوان مقادیر ذخیره کند. نکته:یک dictionary خالی را با {} نشان می دهند. تنها اشیاء غیر قابل تغییر می توانند به عنوان کلید های dictionary مورد استفاده قرار گیرند. اشیاء غیر قابل تعویض هستند که قابل تغییر نیستند. تاکنون، تنها اشیا قابل تغییر که شما در آن قرار داده اید، لیست ها و dictionary ها هستند. تلاش برای استفاده از یک شیء قابل تغییر به عنوان یک کلید واژه دیکشنری سبب ایجاد TypeError می شود.
bad_dict = {
[1, 2, 3]: "one two three",
}
خروجی:
>>>
TypeError: unhashable type: 'list'
>>>