استفاده از None در پایتون
در پایتون، None برای نمایش "نبود مقدار" یا "عدم تخصیص مقدار" به کار میرود. این مقدار یک شیء داخلی است و نمایانگر حالتی است که متغیر مقدار مشخصی ندارد. معادل آن در زبانهای دیگر میتواند null، nil یا undefined باشد.
از None معمولاً در مواردی مانند مقدار پیشفرض پارامترهای توابع، مقدار برگشتی از توابع بدون return، یا بررسی وضعیت اولیه یک متغیر استفاده میشود.
>>> None == None
True
>>> None is None
True
>>> print(None)
None
برخلاف مقادیر خالی دیگر مانند 0، []، یا ""، مقدار None تنها یک نمونه واحد در کل برنامه است که از نوع NoneType میباشد. برای بررسی آن همیشه از عملگر is استفاده میشود و نه ==، مگر در مقایسههای ساده.
زمانی که یک تابع هیچ مقدار مشخصی را برنگرداند (یعنی فاقد دستور return باشد)، بهطور پیشفرض مقدار None برگردانده میشود:
def some_func():
print("Hi!")
var = some_func()
print(var)
خروجی:
>>>
Hi!
None
>>>
نکته: در بررسیهای شرطی (مانند درون if)، مقدار None معادل False در نظر گرفته میشود. با این حال، برای بررسی دقیقتر، توصیه میشود از is None یا is not None استفاده شود تا اشتباهاً مقادیر دیگر مانند 0 یا رشته خالی به جای None در نظر گرفته نشوند.