استفاده از None
در پایتون
در پایتون، None
برای نمایش "نبود مقدار" یا "عدم تخصیص مقدار" به کار میرود. این مقدار یک شیء داخلی است و نمایانگر حالتی است که متغیر مقدار مشخصی ندارد. معادل آن در زبانهای دیگر میتواند null
، nil
یا undefined
باشد.
از None
معمولاً در مواردی مانند مقدار پیشفرض پارامترهای توابع، مقدار برگشتی از توابع بدون return
، یا بررسی وضعیت اولیه یک متغیر استفاده میشود.
>>> None == None
True
>>> None is None
True
>>> print(None)
None
برخلاف مقادیر خالی دیگر مانند 0
، []
، یا ""
، مقدار None
تنها یک نمونه واحد در کل برنامه است که از نوع NoneType
میباشد. برای بررسی آن همیشه از عملگر is
استفاده میشود و نه ==
، مگر در مقایسههای ساده.
زمانی که یک تابع هیچ مقدار مشخصی را برنگرداند (یعنی فاقد دستور return
باشد)، بهطور پیشفرض مقدار None
برگردانده میشود:
def some_func():
print("Hi!")
var = some_func()
print(var)
خروجی:
>>>
Hi!
None
>>>
نکته: در بررسیهای شرطی (مانند درون if
)، مقدار None
معادل False
در نظر گرفته میشود. با این حال، برای بررسی دقیقتر، توصیه میشود از is None
یا is not None
استفاده شود تا اشتباهاً مقادیر دیگر مانند 0
یا رشته خالی به جای None
در نظر گرفته نشوند.