متغیرها (Variables)
متغیرها در بسیاری از زبانهای برنامهنویسی نقش مهمی دارند و پایتون نیز از این قاعده مستثنا نیست. یک متغیر به شما امکان میدهد مقداری را با اختصاص آن به یک نام ذخیره کرده و در ادامهی برنامه از آن استفاده کنید. برای تعریف متغیر از علامت تساوی (=
) استفاده میشود. برخلاف بسیاری از خطوط کد که تاکنون بررسی کردهایم، این عملیات خروجیای در کنسول پایتون تولید نمیکند.
>>> x = 7 >>> print(x) 7 >>> print(x + 3) 10 >>> print(x) 7
متغیرها را میتوان چندینبار تعریف مجدد کرد تا مقدار آنها تغییر یابد. در پایتون، متغیرها نوع خاصی ندارند؛ بنابراین میتوانید ابتدا یک عدد را به متغیر اختصاص دهید و سپس یک رشته را به همان متغیر نسبت دهید.
>>> x = 123.456 >>> print(x) 123.456 >>> x = "This is a string" >>> print(x + "!") This is a string!
در انتخاب نام متغیرها در پایتون محدودیتهایی وجود دارد. تنها حروف، اعداد و علامت زیرخط (_) مجاز هستند و نام متغیر نمیتواند با عدد شروع شود. رعایت نکردن این قواعد باعث بروز خطا میشود.
>>> this_is_a_normal_name = 7 >>> 123abc = 7 SyntaxError: invalid syntax >>> spaces are not allowed SyntaxError: invalid syntax
در صورت تلاش برای استفاده از متغیری که تعریف نشده باشد، خطا دریافت خواهید کرد. میتوانید با استفاده از دستور del
متغیری را حذف کنید. در این صورت، مرجع نام به مقدار حذف میشود و استفادهی بعدی از آن باعث خطا خواهد شد. البته میتوان آن متغیر را مجدد تعریف کرد.
>>> foo = "a string" >>> foo 'a string' >>> bar NameError: name 'bar' is not defined >>> del foo >>> foo NameError: name 'foo' is not defined
همچنین میتوانید از ورودی کاربر برای مقداردهی متغیر استفاده کنید.
>>> foo = input("Enter a number: ") Enter a number: 7 >>> print(foo) 7
نکته: متغیرهای foo
و bar
در مثالها به عنوان متغیرهای نمایشی (فراشناختی) استفاده میشوند، یعنی صرفاً برای نمونهسازی به کار رفتهاند.
عملگرهای در محل (In-place Operators)
عملگرهای در محل به شما اجازه میدهند عباراتی مانند x = x + 3
را به شکل خلاصهتری مانند x += 3
بنویسید. این روش برای عملگرهای دیگر مانند -
، *
، /
و %
نیز قابل استفاده است.
>>> x = 2 >>> print(x) 2 >>> x += 3 >>> print(x) 5
این عملگرها فقط محدود به اعداد نیستند و برای رشتهها نیز قابل استفادهاند.
>>> x = "spam" >>> print(x) spam >>> x += "eggs" >>> print(x) spameggs
تغییر نوع (Type Conversion)
در پایتون، بسته به نوع داده، عملیات ممکن است نتایج متفاوتی ایجاد کند. به عنوان مثال، جمع دو رشته شامل ارقام ۲ و ۳ منجر به "23"
میشود نه عدد ۵. برای حل این مشکل، باید نوع دادهها را تبدیل کنید. در این حالت، از تابع int
استفاده میشود.
>>> "2" + "3" '23' >>> int("2") + int("3") 5
مثال زیر نوع دادهی ورودی کاربر (که رشته است) را به عدد شناور تبدیل میکند تا بتوان محاسبات عددی انجام داد.
>>> float(input("Enter a number: ")) + float(input("Enter another number: ")) Enter a number: 40 Enter another number: 2 42.0