ماژول در پایتون

  • مدرس : علی بیگدلی
  • تاریخ انتشار: 1404/05/11
  • تعداد بازدید: 25

ماژول‌ها (Modules) در پایتون

ماژول در پایتون، فایل‌هایی حاوی کد هستند که عملکردهای خاصی را ارائه می‌دهند و معمولاً توسط دیگران نوشته شده‌اند تا کارهای متداول مانند تولید اعداد تصادفی، انجام محاسبات ریاضی و غیره را ساده‌تر کنند. برای استفاده از یک ماژول، معمولاً در ابتدای کد خود آن را با دستور import module_name فراخوانی می‌کنید و سپس با استفاده از module_name.var به توابع یا متغیرهای آن دسترسی پیدا می‌کنید.

برای مثال، در قطعه کد زیر، از ماژول random برای تولید چند عدد تصادفی استفاده شده است:

import random

for i in range(5):
    value = random.randint(1, 6)
    print(value)

خروجی نمونه:


2
3
6
5
4

نکته: تابع randint از ماژول random، عددی تصادفی در بازه مشخص‌شده تولید می‌کند.

همچنین، می‌توانید فقط بخشی از ماژول را به صورت مستقیم وارد کنید. برای این منظور از ساختار from module_name import var استفاده می‌شود. در این حالت، نیازی به پیشوند نام ماژول نیست و می‌توانید مستقیم از آن استفاده کنید:

from math import pi

print(pi)

خروجی:


3.141592653589793

می‌توانید چندین عضو را با کاما جدا کنید:

from math import pi, sqrt

نکته مهم: وارد کردن همه اعضای ماژول با استفاده از from module_name import * معمولاً توصیه نمی‌شود، زیرا ممکن است باعث تداخل نام‌ها و اشتباهات در کد شود. همچنین تلاش برای وارد کردن ماژولی که وجود ندارد، باعث ایجاد خطا می‌شود:

import some_module

خطا:


ImportError: No module named 'some_module'

برای راحتی در نام‌گذاری، می‌توانید هنگام وارد کردن ماژول یا تابع، نامی کوتاه‌تر یا دلخواه به آن اختصاص دهید. این کار با استفاده از کلمه کلیدی as انجام می‌شود:

from math import sqrt as square_root
print(square_root(100))

خروجی:


10.0

مثال از یک ماژول دست‌ساز کاربر

فرض کنید یک فایل به نام mymath.py ایجاد کرده‌اید که چند تابع ساده ریاضی در آن تعریف شده است:

# mymath.py

def add(x, y):
    return x + y

def subtract(x, y):
    return x - y

حالا در فایل دیگری می‌توانید این ماژول را وارد و از توابع آن استفاده کنید:

import mymath

result1 = mymath.add(10, 5)
result2 = mymath.subtract(10, 5)

print(result1)  # خروجی: 15
print(result2)  # خروجی: 5

برای این که پایتون فایل mymath.py را پیدا کند، این فایل باید در همان پوشه اسکریپتی که در آن واردش می‌کنید، قرار داشته باشد یا در مسیرهای جستجوی پایتون موجود باشد.

ثبت دیدگاه


نکته: آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد

دیدگاه کاربران (0)


هیچ دیدگاهی ثبت نشده است. می‌توانید اولین نفر باشید.