نامگذاری مناسب متغیرها، توابع و کلاسها در پایتون
نامگذاری درست و معنادار یکی از اصول کلیدی در کدنویسی تمیز (Clean Code) است که باعث خوانایی بهتر و فهم سریعتر کد میشود. وقتی نامهای واضح و دقیق انتخاب میکنید، خودتان و دیگران در آینده راحتتر میتوانید کد را نگهداری، عیبیابی و توسعه دهید.
در پایتون، قوانین و شیوههای مرسوم نامگذاری به شرح زیر هستند:
- snake_case برای نامگذاری متغیرها و توابع: در این روش تمام حروف کوچک هستند و کلمات با آندرلاین (_) از هم جدا میشوند. این استاندارد در جامعه پایتون بسیار رایج و توصیه شده است.
مثال:
user_name
,get_total_price()
,calculate_area()
- PascalCase برای نامگذاری کلاسها: هر کلمه با حرف بزرگ شروع میشود و بدون فاصله یا آندرلاین کنار هم نوشته میشوند. این شیوه معمولاً در تعریف کلاسها استفاده میشود.
مثال:
UserProfile
,DataProcessor
,CircleShape
- UPPER_CASE برای نامگذاری ثوابت (Constants): نامهایی که مقدار آنها در طول برنامه تغییر نمیکند، معمولاً با حروف بزرگ نوشته میشوند و کلمات با آندرلاین جدا میشوند.
مثال:
MAX_CONNECTIONS
,PI
,DEFAULT_TIMEOUT
همچنین باید از نامهای مبهم، کوتاه یا نامفهوم اجتناب کرد، مانند x
، temp
یا data
مگر در مواردی که معنی آنها کاملاً واضح باشد (مثلاً در حلقههای کوتاه).
نامهای معنادار باید توضیحدهندهی محتوا یا عملکرد متغیر، تابع یا کلاس باشند. به جای نامگذاری کلی و غیرتوصیفی، از نامهای دقیق و واضح استفاده کنید که هدف کد را به خوبی منتقل کنند.
در ادامه چند مثال اشتباه و اصلاحشده آورده شده است:
# مثال نامناسب
def calc(a, b):
return a * b
class userprofile:
pass
pi = 3.14
# مثال بهبود یافته
def calculate_area(width, height):
return width * height
class UserProfile:
pass
PI = 3.14
توجه: رعایت این اصول نه تنها باعث خوانایی کد شما میشود، بلکه با رعایت استاندارد PEP 8، هماهنگی تیمی و یکپارچگی کد در پروژههای بزرگتر نیز تضمین میشود.