طبقهبندی الگوهای طراحی
الگوهای طراحی از نظر پیچیدگی، سطح جزئیات و مقیاس کاربردشان متفاوت هستند. میتوان آنها را مانند ساخت و ساز در یک جاده تصور کرد: ممکن است یک تقاطع ساده با چند چراغ راهنمایی ایجاد کنید یا یک تقاطع چندسطحی با معابر زیرزمینی برای عابران بسازید تا امنیت بیشتری فراهم شود.
الگوهای معماری، جهانیترین و سطح بالاترین الگوها هستند. توسعهدهندگان میتوانند این الگوها را تقریباً در هر زبان برنامهنویسی پیادهسازی کنند و از آنها برای طراحی معماری کل برنامه استفاده نمایند.
علاوه بر این، الگوها را میتوان بر اساس هدفشان نیز دستهبندی کرد. در این دوره، سه گروه اصلی را پوشش میدهیم:
-
الگوهای ایجادکننده (Creational patterns) مکانیزمهای ایجاد اشیاء را فراهم میکنند که انعطافپذیری و قابلیت استفاده مجدد از کد موجود را افزایش میدهند.
-
الگوهای ساختاری (Structural patterns) توضیح میدهند که چگونه اشیاء و کلاسها را به ساختارهای بزرگتر ترکیب کنیم، در حالی که این ساختارها همچنان انعطافپذیر و کارآمد باقی میمانند.
-
الگوهای رفتاری (Behavioral patterns) به ارتباط مؤثر و تخصیص مسئولیتها بین اشیاء میپردازند.