تفاوت های بین gRPC و Rest و Websocket

  • مدرس : علی بیگدلی
  • تاریخ انتشار: 1404/02/10
  • تعداد بازدید: 13

مقایسه بین gRPC، REST و WebSocket نیازمند درک دقیق کاربرد، ساختار، و شیوه‌های ارتباطی هر کدام است. این سه رویکرد برای ارتباط بین کلاینت و سرور در سیستم‌های تحت شبکه استفاده می‌شوند اما تفاوت‌های بنیادینی در طراحی، عملکرد، و هدف دارند. در جدول زیر، تفاوت‌ها در محورهای کلیدی بررسی شده‌اند:

ویژگی REST gRPC WebSocket
مدل ارتباطی Request/Response Request/Response + Streaming Full-duplex (دوطرفه و دائمی)
پروتکل پایه HTTP/1.1 HTTP/2 TCP (معمولاً با آپگرید از HTTP/1.1)
فرمت داده‌ها JSON Protocol Buffers (باینری) آزاد (JSON، باینری، متن و غیره)
خوانایی برای انسان بالا کم (باینری) بالا یا متوسط (بسته به فرمت)
سرعت پردازش و انتقال متوسط بسیار بالا بالا (پس از اتصال اولیه)
پشتیبانی از استریم ندارد (جز با ترفندهایی مثل chunking) بومی (Client, Server, Bi-directional) بومی و مداوم
پشتیبانی از تایپ قوی ندارد دارد (با Protobuf) بستگی به پیاده‌سازی دارد
ابزارسازی و تولید خودکار کد محدود (OpenAPI و Swagger) بسیار قوی (تولید کلاینت/سرور از proto) دستی یا با کتابخانه‌های خاص
مناسب برای APIهای عمومی، وب‌سایت‌ها سیستم‌های مایکروسرویس، backendها اپلیکیشن‌های real-time مانند چت، بازی
نگهداری اتصال Stateless Stateless با امکان استریم Stateful و ماندگار
پشتیبانی مرورگر بومی ندارد (مگر با gRPC-Web) بومی
پشتیبانی زبان‌ها بالا (هر زبانی که HTTP را بفهمد) بالا (ابزار رسمی برای چندین زبان) بالا (با پشتیبانی کتابخانه‌ها)

REST ساختاری ساده و انعطاف‌پذیر دارد و از طریق متدهای HTTP مانند GET، POST، PUT، DELETE قابل استفاده است. در REST، هر درخواست مستقل از دیگری است (stateless) و سرور هیچ اطلاعاتی از وضعیت قبلی نگه نمی‌دارد. JSON به‌عنوان فرمت اصلی داده‌ها در REST باعث می‌شود تعامل با آن برای انسان آسان باشد اما به دلیل حجم بالا و پردازش متنی، عملکردی نسبتاً ضعیف‌تر از gRPC دارد.

gRPC برای ارتباطات پرسرعت، نوع‌دار و مبتنی بر قرارداد طراحی شده است. Protobuf باعث می‌شود داده‌ها بسیار فشرده و با ساختاری دقیق منتقل شوند. به دلیل استفاده از HTTP/2، gRPC از استریم‌های متعدد در یک اتصال پشتیبانی می‌کند که آن را برای تعاملات پیچیده و بلادرنگ بسیار مناسب می‌کند. نقطه ضعف gRPC این است که توسط مرورگرها به‌صورت بومی پشتیبانی نمی‌شود و برای کار در وب باید از نسخه gRPC-Web استفاده کرد.

WebSocket کاملاً متفاوت از دو مورد قبلی است. پس از برقراری یک اتصال اولیه (handshake)، یک ارتباط دائمی و دوطرفه بین کلاینت و سرور ایجاد می‌شود. این ویژگی WebSocket را برای کاربردهایی مانند چت، اعلان‌های زنده، بازی‌های آنلاین یا سیستم‌های پایش لحظه‌ای ایده‌آل می‌کند. اما پیاده‌سازی و مقیاس‌پذیری آن به دلیل نیاز به نگهداری اتصال برای هر کلاینت می‌تواند پیچیده‌تر باشد.

در جمع‌بندی، انتخاب بین REST، gRPC و WebSocket بستگی به نوع پروژه، نیاز به عملکرد، تعاملات بلادرنگ، و ساختار داده‌ها دارد. gRPC برای ارتباطات داخلی بین سرویس‌ها و سیستم‌های مقیاس‌پذیر ترجیح داده می‌شود. REST برای APIهای عمومی و تعامل با مرورگرها انتخاب رایجی است. WebSocket برای ارتباط مداوم و real-time بهترین گزینه است.

ثبت دیدگاه


نکته: آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد

دیدگاه کاربران (0)


هیچ دیدگاهی ثبت نشده است می توانید اولین نفر باشید